‘Ik herinner me mijn bezoek aan de Open Dag van de universiteit nog goed. Een flitsende (interactieve) presentatie van een vlotte docent. Een groepje studenten in felle T-shirts die mij vertelden dat de studie echt gaaf was. Een singer-songwriter die ons op het terras vermaakte. Er werd zelfs gratis ijs uitgedeeld. Dat studeren ging gaaf worden!
Twee weken later vond ik mezelf terug in een lokaal in de kelder van een grijs gebouw, luisterend naar een slecht Engels sprekende grijsaard die mij monotoon uitlegde hoe ik een ANOVA-tabel kon maken…’
Februari is traditiegetrouw de maand waarin hogescholen en universiteiten volop starten met hun Open Dagen en voorlichtingsactiviteiten voor aankomend studenten; nuttig, en waardevolle activiteiten om scholieren een kijkje te geven bij de onderwijsinstellingen en mogelijke studies. Een goede kans om een objectief beeld te geven van de inhoud en vorm van een studie…. in de ideale wereld.
Helaas blijkt de werkelijkheid niet aan dit beeld te voldoen. Hoewel de wet ‘Kwaliteit in Verscheidenheid’ van onderwijsinstellingen eist om goede voorlichting te geven, is de inspanning van hogescholen en universiteiten nog altijd zeer beperkt. Geprikkeld door financiële consequenties (meer studenten = meer inkomsten) en soms door status (‘wie is de grootste’) doen onderwijsinstellingen en studies er alles aan om een goede indruk te maken op de bezoekers. Deze zelfpromotie beperkt zich niet tot Open Dagen maar komt ook naar voren in ‘gelikte’ informatiebrochures, met glimlachende studenten in ruim opgezette computerruimtes of lokalen, en bij meeloopdagen, waar streng wordt geselecteerd welke student een positief beeld aan de scholier kan overbrengen.
Ik wil mezelf niet beschermen achter naïviteit en begrijp uiteraard prima dat dit heel het idee van promotie en marketing is; toch stoort het mij!
Mijns inziens heb je als onderwijsinstelling de plicht om scholieren eerlijk en volledig te informeren over hetgeen ze mogen verwachten bij hun studie. Zonder af te doen aan de verantwoordelijkheid die ze hebben om zelf kritisch onderzoek te doen naar een geschikte vervolgstudie, moeten instellingen zich op zijn minst inzetten om de voorlichting helder en juist over te brengen. Hierbij heb ik het niet alleen over het aanbieden van een (eerlijk en objectieve?) studiekeuzeactiviteit voor studenten die zich voor 1 mei inschrijven, maar simpelweg een compleet beeld van de inhoud en vorm van de studie, ook in hun eigen folders. Is er een BSA? Wat zijn de baankansen? Wat is het uitvalspercentage? Hoe scoort de opleiding in onderzoeken? Etc.
Daar mogen best vriendelijk glimlachende studenten en gratis ijs bij horen. Maar streng geselecteerde voorlichters die alleen de highlights laten zien en bepaalde locaties of docenten ontlopen, doen het keuzeproces geen goed. Laat aankomend studenten in ieder geval de kans krijgen om een volledig beeld te krijgen.
Ook interessant:
http://www.lsvb.nl/actueel/persbericht/eerlijke-voorlichting-komt-te-laat-voor-scholieren